Pagina's

maandag 18 mei 2015

Jeugdsentiment



Jeugdsentiment 

Ik kom er tegenwoordig zelden,
alleen als weemoed aan mij knaagt,
wanneer herinneringen dagen aan 
wat de tijd reeds heeft vervaagt.

Ons huis te klein - krakende trappen-
met touwtje uit de brievenbus,
opa's en oma's, ooms en tante's,
mijn buurtje ... zo vertrouwd en knus.
  
Als vader boos werd moest je kappen 
en moeders schort stond voor geluk,
ruzie's nog opgelost met grappen, 
iets wat kapot was kon niet stuk.

Spelen op straat met neefjes, nichtjes,
met maar één ongeschreven wet,
naar huis bij 't branden van de lichtjes,
dan in de tobbe en naar bed. 

De dagen zonder weerberichten,
met zomers als een moederschoot,
de winters koude zwaargewichten,
van tegenslag ging niemand dood.

Ik kom er tegenwoordig zelden,
maar als de weemoed aan mij knaagt,
wanneer herinneringen dagen, weet ik ... 
mijn jeugd was zeer geslaagd.

Puntje mei 2015 


1 opmerking:

  1. Da's van lang geleden...... wat overblijft is jeugdsentiment.

    BeantwoordenVerwijderen