Pagina's

vrijdag 11 oktober 2013

Gebed zonder end


Gebed zonder end...

 
Vroeger kwam ik graag in kerken,
zo kon ik mijn verdriet verwerken.
ik sloot mijn ogen, sloeg een kruis,
na ons “gesprek,” gesterkt naar huis.

Imposante heiligbeelden,
koren die god's psalmen kweelden.
o, wat had ik u toen lief,
ik was nog jong en zeer naïef.

Het is nu best wel lang geleden
dat ik tot u heb gebeden.
toen heeft het niet mogen baten,
heel misschien was u niet thuis.

Hoogst waarschijnlijk was u moe,
wellicht aan vakantie toe,
lekker chillen zonder reden
in plaats van al die zeurgebeden.

Weet u nog die laatste keer,
waarom gaf u toen geen verweer?
mijn lieve vader lag op sterven
dus kwam ik uw rust bederven.

Of denk eens terug, die keer daarvoor.
toen ik mijn schoonzusje verloor,
zij door een ziekte werd gesloopt,
geen luisterend oor, zoals gehoopt.

Alle ellende in dit leven
heeft u aan ons mee gegeven.
kom nu niet aan met “zelf willen,”
een kind met kanker doet me gillen.

Zeg dan gewoon … “ik heb geen tijd,
het doet me niets hoezeer men lijdt,
ik heb nu wel genoeg gezien
en raak blasé van dat gegrien.”

Mijn geloof begint te tanen,
misschien beleef ik u in wanen,
dan was dit de laatste keer.
“ik dank u zeer, ik bid niet meer.”

Maar de kansen kunnen keren,
dus nog maar een keer proberen,
praat ik weer tegen een muur
of moet ik naar het kerkbestuur?

U bent god dus oppermachtig,
handel daarom eens daadkrachtig,
gaat uw spirit achteruit.
of interesseert het u geen fluit?

Misschien kunt u niet geloven
- het is vast erg druk daarboven -
hoezeer wij hier op aarde smachten,
hoelang wilt u nog respijt?

Is het druk op uw kantoor?
dan bid ik nog even door,
bureaucratie u welbekend
en mijn gebed nog vrij recent.

Zal de aanhouder nu winnen?
zeg maar waar ik moet beginnen,
bid ik luid of liever zacht?
vertel wat u van mij verwacht.

Alleen bidden ...  of ook smeken,
moet ik eerst een kaars aansteken,
zal ik dan mijn handen vouwen
of maakt dat niet zoveel uit?

Moet ik bidden voor een kruis,
in de bus, op straat of thuis,
mag ik zitten, staan of knielen?
zeg me waar ik mee moet dealen.

Komt mijn gebed niet door de regen?
die belemmert vast uw zegen.
of komt uw troost niet door de mist,
word mijn gebed gewoon gewist?

Hoe komt het, dat ik nog geloof?
u houd zich toch Oost-Indisch doof,
ik bid en klaag zelfs tegen muren,
hoeveel kan een mens verduren?

Mijn schroom gooi ik overboord
maar mijn gebed wéér niet gehoord,
bent u écht zo arrogant,
of weer een les van uwer hand?

Het is ontzettend lang geleden,
dat u verhoorde mijn gebeden,
u heeft er niets van laten blijken
hoogst waarschijnlijk u ontgaan.

Maar mijn kansen kunnen keren
dus eer ik het nog zal verleren...
toe… voor deze éne keer
wees eens een échte Lieve Heer

Amen…

Wordt vervolgd……

©Copyright Ingrid Punt




2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Voorlopig voel ik niet de behoefte tot een vervolg Anneke, maar wie weet. ;-)

      Verwijderen